Біологи навчили риб ходити

• Група vkontakte:

2Американські вчені в лабораторних умовах реконструювали один з найважливіших епізодів еволюції — вихід тварин з моря на сушу. Біологи спробували відтворити «переробку» плавників в лапи, виростивши мальків прісноводного сенегальського многопери (Polypterus senegalus) на суші і порівнявши зміни в його ході і анатомічним влаштуванні з нормальними многопери. Про свої знахідки вчені розповіли в журналі Nature.

Многопери не тільки є найближчим родичем останнього загального предка лопастеперих і лучеперих риб, але і здатні жити на суші і навіть рухати своїми грудними плавниками в манері, що нагадує чотириногих тварин. Тому Емілі Стенден (Emily Standen) з Оттавського університету і вибрала многопери в якості моделі, щоб зрозуміти, як ходьба вплинула на анатомію і руху риб.

Біологи виростили риб на суші і через вісім місяців порівняли їх з особинами, що живуть у воді (порівняння проводилося на суші). Наземні многопери швидше рухали кінцівками, їх плавники рідше ковзалися і трималися ближче до тулуба, морди піднімалися вище, а хвости рідше звивалися. Саме такі особливості «ходи» і повинні були допомогти першим вийшов на сушу істотам подолати підвищену силу тяжкості, припускають вчені.

Далі Стенден і її колеги переходять до більш обережним гіпотезам. Перевірити, чи йшла в давнину (в девонський період, 420-360 мільйонів років тому) еволюція вийшли на сушу риб за тією ж схемою, що й у многоперов, поки не представляється можливим — занадто мало скам’янілостей, за якими можна описати цей процес. Можливо, перші «наземні риби» відзначалися такою ж адаптаційної гнучкістю, як і многопери, могли жити в будь-яких умовах, а вже їхні нащадки закріпилися на суші і цю пластичність втратили. Нарешті, вчені поки не розуміють, як адаптація до наземного існування закріплюється в генах. Для відповіді на це питання знадобляться експерименти з декількома поколіннями «сухопутних» многоперов.