Динозаври-вегетаріанці володіли унікальними зубами

Гігантські динозаври, які харчуються рослинами, були чемпіонами з пережовування їжі, як і деякі сучасні ссавці, начебто коней, бізонів або слонів, сказали дослідники.

Це відкриття може допомогти пояснити, чому ці гіганти домінували на рівнинах Європи, Азії та Північної Америки протягом останнього періоду ери динозаврів. Травоїдні тварини з «качиним носом» під назвою гадрозавріди були поширені по всьому світу протягом позднемелового періоду — 100-65 мільйонів років тому. Вони харчувалися польовими хвощами, папоротями і примітивними квітучими рослинами, а також пощипували хвою.

Рослини, які ці тварини вживали в їжу, були жорсткими, покритими твердими частинками, що псують зуби. Гадрозавріди пережовували їжу за допомогою зубів, у яких була плоска жувальна поверхня, такі зуби є у сучасних коней і бізонів. Деякі гадрозавріди мали до 1400 подібних зубів, які неодноразово оновлювалися.

«Вони були схожі на ходячі заводи з виробництва целюлози, я підозрюю, вони могли їсти будь-які рослини, які зустрічалися їм на шляху», — сказав дослідник Грегорі Еріксон (Gregory Erickson), палеонтолог з Університету Флориди в Таллахассі.

Зуби ссавців можуть бути порівняно складними, у них є 4 основних види тканин різної твердості. Ці комбінації допомагають підтримувати нерівності і западини на поверхні зубів, які дозволяють уникнути зносу або руйнування. Більшість зубів рептилій, навпаки, порівняно прості, у них всього два види тканин — тверда емаль і більш м’який матеріал на зразок кісткової тканини.

«Мені здається, не має сенсу, щоб складна поверхня зубів, яку ми бачимо у гадрозаврідов, складалася з простих зубних тканин, які є у рептилій», — сказав Еріксон.

Зараз дослідники виявили, що гадрозавріди мали більш складні зуби, ніж рептилії — вони складалися з 6 різних типів тканин! «Вони були настільки ж складними, а може бути, навіть більш складними, ніж зуби будь-якого відомого ссавця», — додав Еріксон.

Після аналізу скам’янілих зубів гадрозавріда за допомогою мікроскопа і рентгенівських променів і протестувавши їх за допомогою зонда з алмазним наконечником, дослідники виявили, що тканини розташовані на кожному зубі зовсім по-різному. Це дозволяє кожному зубу приймати самі різні форми і грати різні функції в різний час його розвитку.

Складну будову зубів гадрозаврідов говорить про те, що вони були відмінними пристроями для перемелювання твердих і гострих рослин. Це також допомагає пояснити, чому ці динозаври були так поширені.

Тепер Еріксон і його колеги планують використовувати ці методи для вивчення зубів вимерлих і існуючих сьогодні рептилій і ссавців, щоб зрозуміти, чим відрізняються ці групи у зв’язку з їх раціоном харчування. «Ми все ще не надто добре розуміємо, як працюють зуби у коня», — сказав Еріксон.