Фізики навчилися передбачати поширення феромонів по повітрю

• Група vkontakte:

2Фізики з Франції, Італії та США представили теорію, що описує поширення в повітрі феромонів, що виділяються самками метеликів. Своє дослідження вчені опублікували в журналі Physical Review X.

Феромони виділяються багатьма видами комах для залучення або відлякування інших особин свого виду.

Такі речовини, що виділяються самками метеликів, можуть поширюватися на відстані до декількох сотень метрів і привертати увагу самців.

Вчених зацікавило переміщення феромонів в турбулентних умовах атмосфери. Автори запропонували модель, яка описує інтенсивність і тривалість присутності феромонів в повітрі та їх вплив на самців.

Дослідження вчених дозволяє відстежити траєкторію феромонів в повітрі. Розрахунки фахівці проводили за допомогою методів статистичної механіки та лагранжева способу опису руху рідини, а свою теорію фізики перевірили за допомогою чисельного моделювання та експерименту з комахами.

Вчені виявили, що феромони, генеровані самками, можуть бути сприйняті особами чоловічої статі, які перебувають в області простору, обмеженою конусом з вершиною, розташованою в початкової точці випускання феромонів і висотою до кілометра.

При цьому саме випущення феромонів відбувається переривистою серією сигналів тривалістю в декілька мілісекунд, яка укладається в періоди до декількох десятків секунд, в які чутливість сигналу недостатня для його сприйняття самцями.

На думку вчених, знання динаміки розповсюдження феромонів може дозволити регулювати процеси конкуренції та спарювання між комахами. Зокрема, це особливо актуально для сільського господарства і боротьби з шкідниками рослин.