Коли галактики стають «запорошеними»?

Дослідники з Техаського Університету в Остіні зайняті найбільшим на сьогоднішній день проектом з використанням космічного телескопа «Хаббл», що вивчає пил тисяч галактик, що знаходяться на різних стадіях свого розвитку.

Розуміння того, як космічний пил утворюється з плином часу — це найважливіший крок у розумінні еволюції галактик, а також планет і зірок, які вони містять.

«Ми все ще не зовсім розуміємо, як галактики формують свої пилові запаси. Ми знаємо, що пил утворюється з часом, але коли саме він починає формуватися — цього ми не знаємо», — говорить професор Стівен Фінкельштейн (Steven Finkelstein).

Фінкельштейн — член команди астрономів, які працюють над тим, щоб виправити цю прогалину в сучасних знаннях. Вони вивчають приблизно 3 тисячі галактик, вік яких від 500 до 1500 мільйонів років після Великого Вибуху — моменту формування Всесвіту, якої, за деякими оцінками, близько 13,7 мільярдів років.

Фінкельштейн повідомив, що деякі дрібніші дослідження, в тому числі його власні, показували, що стародавні галактики не містили пилу взагалі. Однак в ході нового проекту з’ясувалося, що навіть на самій ранній стадії розвитку масивні галактики вже містять велику кількість пилу в формі частинок вугілля і кремнію (на астрономічному жаргоні «важкі метали»).

«Ми виявили те, що зовсім не очікували побачити. Хоча пил може утворитися досить швидко, я не думаю, що багато астрономи очікували, що галактики, яким всього 800 мільйонів років, мають стільки пилу. Нові дослідження змусили нас змінити наші уявлення», — сказав Фінкельштейн.

Вивчення таких древніх і згасаючих галактик — завдання не з легких навіть для телескопа «Хаббл». За допомогою крихітних потоків протонів, які доходять до нас, можна отримати дуже мало інформації про ці галактики, однак можна визначити їх колір. Колір галактик — це ключ до визначення кількості пилу, яке вона містить: чим більш червоною бачиться галактика, тим більше в ній пилу. Чим галактика більш синя, тим менше пилу вона містить.

Так як ці масивні галактики містять велику кількість пилу з «важких металів», в них продовжують утворюватися зірки. Важкі елементи не були створені під час Великого Вибуху. Вони формуються з часом усередині зірок, які перетворюють більш легкі елементи у важкі за допомогою ядерних реакцій в своєму ядрі.

Коли велика зірка вичерпує весь запас свого ядерного палива, вона вибухає і стає вражаючою наднової зіркою, виділяючи важкі елементи в космічний простір. Ці важкі елементи є будівельними блоками для утворення пилу, яку і шукають вчені в ході нового проекту.

«Результати виявилися дуже цікавими для нас, так як вони навели на думку, що пил насправді формується на самих ранніх стадіях розвитку галактик, — сказав Фінкельштейн. — Це дуже важливо, тому що ті ж самі елементи, що формують пил, необхідні, щоб сформувати планети. Також ми вважаємо, що пил є ключовим компонентом, що дозволяє водню формувати молекули, які потрібні для формування зірок «.

Більше того, команда вчених з’ясувала, що між 800 мільйонами і 1,5 мільярдами років після Великого Вибуху всі галактики, не тільки масивні, стали «запорошеними».