На Сонці знайшли гігантські вихори плазми

• Група vkontakte:

Учені, що працюють з даними Обсерваторії сонячної динаміки NASA , SDO , довели існування на поверхні Сонця гігантських спіральних конвекційних вихорів. Дослідження опубліковане в Science , коротко про нього пише Space.com

Діаметр гігантських спіралей становить близько 100 тисяч кілометрів , а при цьому , вони , судячи з усього , йдуть майже на всю глибину конвекційного шару зірки , тобто на третину її радіусу. Потоки плазми здатні стабільно існувати протягом декількох місяців. Речовина рухається в них зі швидкістю порядку 30 кілометрів на годину , що значно менше , ніж швидкість руху в інших , більш дрібних вихрових структурах на поверхні Сонця.

Більш дрібні елементи структури на поверхні Сонця , гранули та супергранули ( супергрануляціі ), з’являються і зникають значно частіше. У гранулах , діаметр яких становить близько 1000 кілометрів , плазма рухається зі швидкостями близько 11 тисяч кілометрів на годину ; існують вони не довше 10-20 хвилин. Супергранули можуть стабільно існувати до 24 годин , — їх діаметр досягає 30 тисяч кілометрів , а речовина обертається в них зі швидкістю близько 1800 кілометрів на годину.

Виявити новий , набагато масштабніший , структурний елемент у системі конвекції сонячної плазми вдалося за рахунок тривалих спостережень , проведених космічної обсерваторій SDO в 2010 році. Існування гігантських вихорів плазми вчені передбачали ще 45 років тому , проте виявити їх вдалося тільки зараз.

Конвекція сонячної плазми має ту ж принципову природу , що і конвекція повітря в атмосфері : нагріті маси речовини піднімаються з гарячої внутрішньої частини зірки і охолоджуються на її поверхні. Через обертання Сонця конвекційні потоки починають закручуватися : за годинниковою стрілкою — у північному , і проти — в південній півкулі зірки.