Розкрита таємниця поведінки китових акул

Дослідники з’ясували, що китові акули знайшли спосіб зігрітися після годівлі на великій глибині. Виявилося, риби спеціально піднімаються до поверхні води, щоб погрітися під сонцем, при цьому вчені відзначили, що чим нижче занурюються акули в пошуках їжі, тим більше часу вони проводять біля поверхні.

До недавнього часу вчені мали вельми мізерні дані про спосіб життя китових акул, особливості їх поведінки і розмноження. Лише в останні десятиліття, завдяки новим технологіям мічення та супутникового стеження, були отримані важливі дані про їх біології та міграціях.

Зокрема, вчених давно цікавило, навіщо багато великі риби, у тому числі тунець, риба-меч, марлін, а також китова і деякі інші акули, після тривалих глибоководних занурень проводять багато часу поблизу поверхні води або навіть над нею. Адже на відміну, наприклад, від китів, рибам не потрібно відкрите повітря для дихання.

Для того щоб відкрити завісу таємниці, команда гідробіологів з університету Західної Австралії і їхні американські колеги забезпечили чотирьох китових акул набором датчиків. Вчені відстежували пересування гігантів за допомогою супутника впродовж декількох місяців, паралельно вони отримували інформацію про температуру води, рівень освітленості навколишнього середовища і глибині.

Після обробки даних учені виділили три види глибоководних занурень. Перші два являють собою денні та нічні короткострокові занурення, які тривають всього по 10-20 хвилин. Третій вид, описаний дослідниками вперше, являв собою разове занурення на велику глибину (близько 340 метрів), яке тривало в середньому близько 169 хвилин. На думку фахівців, стільки часу необхідно китовим акулам, для того щоб насититися.

Цікаво, що після тривалого глибоководного «дайвінга» акули завжди піднімалися до поверхні і проводили там в середньому близько 146 хвилин. Учені виявили чітко виражену закономірність: чим вище температура води на глибині, куди пірнала акула, тим менший час вона проводила потім в приповерхневому шарі океану.

Це означає тільки те, що морські гіганти після глибоководного занурення витрачають велику кількість часу для підняття температури тіла або попросту зігрівання. Дослідники пояснюють, що тривале перебування в теплих водах на поверхні океану допомагає китовим акулам відновити оптимальну температуру тіла для нормального перебігу фізіологічних процесів з мінімальними енергетичними витратами.

Китова акула — одна з самих незвичайних і миролюбних представниць надряду акул і за сумісництвом найбільша з усіх що живуть у наш час на планеті риб. Довжина її тіла часто перевищує десять метрів і за деякими даними може досягати 20. Ця риба настільки своєрідна, що виділяється в окреме сімейство з одним родом, що складається з одного виду. Китова акула мешкає в теплих водах тропічних широт по всьому світовому океану. При цьому харчується морський гігант виключно планктоном.