Розкрито секрет імунітету комарів

Вченим вдалося розгадати секрет про те, як комарам вдається виробити імунітет до вірусів, що потенційно може допомогти розробити поліпшені вакцини проти деяких хвороб, наприклад, тропічної лихоманки.

Команда вчених з Державного об’єднання наукових і прикладних досліджень з міста Джілонг, Австралія, виявила Vago — протеїн, який спочатку був знайдений у плодових мушок. Він виробляється клітинами заражених комарів і стимулює інші клітини включати захист проти вторглися в організм вірусу.

Віруси, які переносяться комарами, наприклад, вірус тропічної лихоманки, японський енцефаліт і вірус Західного Нілу, загрожують здоров’ю тисяч людей, худоби та інших тварин дикої природи. У всьому світі вірусом тропічної лихоманки інфіковані 50-100 мільйонів чоловік, щороку від нього гине 22 тисяч осіб, як повідомив журнал Proceedings of the National Academy of Sciences.

Згідно професору Пітеру Уолкеру, ці комахи-переносники інфекцій представляють особливі ризики для здоров’я австралійців, так як вони дуже швидко поширюються завдяки декільком факторам, включаючи зміну клімату і розвиток туризму і торгівлі.

До цих пір було дуже мало відомо про те, як комахи захищаються від вірусів. На відміну від людини і інших ссавців, у комах відсутні ключові компоненти імунної реакції, включаючи антитіла, Т-клітини і багато важливих цитокіни (категорія сигналізують молекул), наприклад, інтерферон.

Використовуючи вірус Західного Нілу, як інфекційну модель, команда вчених продемонструвала, що Vago діє в організмі комара так само, як інтерферон в організмі людини, хоча структурно вони не пов’язані.

«Клітини комара можуть відчути присутність вірусу, вони визначають його невеликий геном і виробляють Vago. Вироблений протеїн Vago потім зв’язується з рецепторами інших клітин, сигналізуючи анти-вірусної системі захисту, щоб обмежити дію інфекції», — сказав Уолкер.