Вчені розгадали таємницю виникнення Місяця

Вчені Гарвардського університету висунули нову теорію, згідно з якою Місяць колись був частиною Землі. За їх словами, Місяць відокремився від Землі в результату потужного зіткнення з іншим космічним тілом. Ця теорія пояснює, чому хімічний склад Землі і її природного супутника практично однаковий.

Свої наукові викладки по даному питанню професор Сара Стюарт, що займається вивченням Землі та інших планет в Гарварді, і астроном Матія Кук з Інституту SETI, який займається пошуками позаземних цивілізацій, виклали в одному з останніх випусків журналу Science.

Відповідно до загальноприйнятої теорії, з Землею зіткнулася планета Тейя, що призвело до викиду величезної хмари сміття, яке складається з уламків планети, яка опинившись на орбіті, сформувало Місяць. Але хімічний аналіз місячної породи показав ідентичність складу двох небесних тіл.

Відповідно до даної теорії, близько 4,5 мільярда років тому, коли і відбулося зіткнення, що породило Місяць, Земля оберталася набагато швидше, ніж сьогодні. Планета робила оборот навколо своєї осі всього за дві-три години. Після зіткнення з Тейєю і відділенням Місяця, рухи планети стали сповільнюватися завдяки гравітаційній взаємодії її орбіти, що обгинає Сонце, і орбіти Місяця, яка стала обертатися навколо Землі.

Висунута вченими теорія дещо відрізняється від домінуючої у сучасному науковому світі теорії, згідно з якою Місяць сформувався з залишків космічного об’єкта, який вибухнув при зіткненні з Землею. Вчені з Гарварду наполягають, що Місяць, по суті, є частиною древньої Землі, а не новоутворенням із залишків стороннього космічного об’єкта.

Головною загадкою залишається питання про розмір тієї планети, з якою зіткнулася Земля: одні припускають, що вона була такого ж розміру; за версією інших — Тейя була менше Марса.

Ще одне нове відкриття, про яке днями оголосили американські вчені (на цей раз — з Університету Мічигану), свідчить про те, що вода на Місяці з’явилась завдяки сонячному вітрі, а не астероїдів, які вважають головними переносниками води в космосі. Вперше воду на природному супутнику Землі вченим вдалося виявити ще в 2009 році, проте її походження залишалося під питанням.

Як пояснив один з авторів нового дослідження Юксі Чжан, водний компонент місячного реголіту утворюється при зіткненні протонів сонячного вітру з киснем, який міститься на поверхні Місяця. Цей процес в корені відрізняється від процесу появи води на Землі, яка володіє могутнім магнітним полем, що захищає планету від потоків сонячного вітру.