Вчені розповіли про метанову «кригу» на Титані

Вчені з Корнельського університету виявили, що на поверхні вуглеводневих озер на супутнику Сатурна Титані можливе існування «криги» з твердого метану. Зміст роботи дослідників переказує сайт NASA.

Раніше вважалося, що існування плавучих «крижин» на поверхні метанових озер неможливо, так як щільність цієї речовини в твердому стані вище, ніж у рідкому. У новій роботі вчені звернули увагу на те, що лід, який утворюється в природі не зобов’язаний бути чистою речовиною, а може (як це відбувається з водою) містити включення газу.

Дослідники розрахували, що при наявності в складі метанового «льоду» схожого з морським льодом кількості газу (близько 5 відсотків), він потенційно може підніматися на поверхню титанових озер.

Як саме буде себе вести такий лід, залежить від температури на поверхні супутника. Справа в тому, що коливання температури приводять до зміни складу повітряної оболонки Титану і відповідно зміни співвідношення щільності твердих і рідких вуглеводнів. Так, при температурі в -183 градуса Цельсія (90,4 К) твердий метан повинен підніматися на поверхню озер. Однак, якщо стане на кілька градусів холодніше, то «лід», що утворюється  буде тонути під власною вагою.

В результаті, озера Титану можуть виявитися оточені «льодовою» оболонкою як зверху, так і знизу від основної товщі рідкого метану. Підтвердити або спростувати висновки вчених допоможуть нові результати радіозондування, здійснювані апаратом «Кассіні».

Апарат «Кассіні» знаходиться біля Сатурна починаючи з 2004 року. Крім спостережень за Титаном, зонд періодично досліджує інші його супутники — Мімас і Тефію, що недавно призвело до відкриття на їх поверхні незвичайного градієнта температури у вигляді героя комп’ютерної гри — Пакмана.