Виявлена найдавніша зубаста тварина

Розвиток щелеп і поява зубів було важливим еволюційним досягненням, оскільки відкривало можливості для широкого спектру дій: хапання, утримання, пережовування і розривання видобутку.

Вчені і раніше не сумнівалися в тому, що першими тваринами, які могли похвалитися наявністю зубів, були мешканці доісторичних водойм. Але з новим відкриттям проблема набула більш чітких обрисів.

У статті, опублікованій в журналі Nature, фахівці з Австралії, Великобританії і Швейцарії описують вид панцирної риби, яка є найдавнішим з відомих зубастих істот нашої планети.

Виявлена ​​в Австралії особина Compagopiscis croucheri із загону артродір мешкала в древньому океані 420-360 мільйонів років тому: в ті часи, коли Сибір була покрита мілководним морем, а фауна тільки починала підкорювати сушу.

Наявність зубів у древньої риби було виявлено завдяки новій «нешкідливої» методикою дослідження, в основі якої лежить рентгенівська комп’ютерна томографія і 3D-моделювання.

«Ми провели неінвазивну 3D-мікроскопію скам’янілостей з використанням синхротронного випромінювання, що дозволило отримати високоякісні тривимірні зображення та детальну інформацію про будову зразка без пошкодження останнього», — пояснює професор Марко Штампаноні (Marco Stampanoni) з Інституту Пауля Шеррера.

«Нам вдалося візуалізувати кожен шар тканини, лінії росту і навіть клітини щелеп, що в кінцевому підсумку і дозволило встановити наявність зубів», — додає керівник дослідження доктор Мартін Реклен (Martin Rücklin) з університету Брістоля.

Іншими словами, на щелепах риби були знайдені різні верстви кісткової тканини, що вказують на наявність зубів з такими неодмінними атрибутами, як дентин і порожнину для пульпи.

Відкриття дозволяє з упевненістю стверджувати, що зуби з’явилися або разом з щелепами, або безпосередньо після виникнення перших челюстноротих.