Астрономи знайшли претендента на звання самої далекої галактики

Учені, що працюють з орбітальними телескопами «Хаббл» і «Спітцер», виявили галактику, яка претендує на рекорд по віддаленості від Землі — вона знаходиться в 13,3 мільярда світлових років від нашої планети, йдеться в повідомленні американського космічного агентства.

Галактику, що отримала назву MACS0647-JD, учені спостерігають такою, якою вона була через 420 млн років після Великого вибуху. Діаметр MACS0647-JD складає менше 600 світлових років, тоді як, наприклад, діаметр Великої Магелланової Хмари, карликової галактики-компаньйона Чумацького Шляху, становить 14 тисяч світлових років.

«Цей об’єкт може бути одним з багатьох» цеглинок «якоїсь майбутньої галактики. В наступні 13 мільярдів років він міг об’єднатися з десятками, сотнями або навіть тисячами інших галактик або їх фрагментів», — сказав провідний автор статті Ден Коу (Dan Coe) з Наукового інституту космічного телескопа «Хаббл», чиї слова наводяться в повідомленні.

Дослідники працювали в рамках міжнародного проекту CLASH, де вчені вивчають далекі галактики за допомогою ефекту гравітаційного лінзування — викривлення променів світла скупченнями матерії великої маси, у тому числі і темної матерії. У даному випадку в якості додаткової «лінзи» для телескопа «Хаббл» виступило скупчення галактик MACS J0647 +7015 приблизно в 5 мільярдах світлових років від Землі.

Коу виявив далеку галактику ще в лютому, проте вона була присутня лише на знімках двох найбільш «червоних» з 17 фільтрів камери телескопа. Це, як пояснив учений, означає, що MACS0647-JD «або дуже корисний об’єкт, що випромінює тільки на цих довжинах хвиль, або знаходиться дуже далеко і виглядає так через червоного зсуву, або і те, і інше «.

Дані інфрачервоного телескопа «Спітцер» допомогли вченим виключити всі варіанти, крім значної відстані до нового об’єкта. За оцінками авторів статті, показник червоного зсуву галактики MACS0647-JD становить 11 — це найбільше значення з тих, які коли-небудь спостерігалися ученими.

Як відзначають дослідники, галактика, можливо, знаходиться дуже далеко для того, щоб відстань до неї можна було б остаточно підтвердити методом спектроскопії за допомогою якого з наявних у людства телескопів. Тим не менш, автори статті впевнені, що проведений ними аналіз дозволяє вважати MACS0647-JD «чемпіоном» по віддаленості.

У вересні команда, що працює в рамках цього ж проекту, повідомила про виявлення галактики приблизно в 13,2 мільярда світлових років від Землі, яку астрономи побачили всього на 70 мільйонів років «пізніше», ніж нову MACS0647-JD.

Астрономи сподіваються, що «Хаббл» зможе знайти і інші галактики цієї ранньої епохи — якщо їх було досить багато, то, можливо, саме такі галактики забезпечили енергією процес реіонізаціі водню в «молодій» Всесвіту, в кінцевому підсумку зробив її «прозорою» для випромінювання .

Статтю вчених у грудні опублікує журнал The Astrophysical Journal.

Новини автора: Dimokk