Голландці навчилися будувати піраміди для клітин

Голландські інженери запропонували використовувати метод кутової літографії для створення мікроскопічних пірамід, в яких можна вирощувати індивідуальні клітки. Робота вчених опублікована в журналі Small, а її короткий зміст можна прочитати на сайті Університету Твенте.

Метод створення мікроскопічних пірамід заснований на технології кутової літографії. Вперше вона була відкрита випадково як дефект виробництва кремнієвих матриць. Вона має на увазі створення поглиблень на пластині з кремнію і нанесення на неї покриття (наприклад, нітриду кремнію). Коли покриття видаляють з пластини, невелика його частина залишається в поглибленні і приймає його форму. Отриману мікроскопічну піраміду потім можна витягти і отримати, таким чином, нанорозмірний відбиток поглиблення.

Метод дозволяє досить просто отримувати нанорозмірні вироби без застосування складної і дорогої літографії пучком електронів або іонів. Крім того, у отриманій порожній піраміді в стінках можна витравити отвори і зробити її, таким чином, відкритою.

Автори нової статті показали, що метод кутової літографії можна застосувати для створення мікрочипів, в яких кожна клітина знаходиться в спеціальній індивідуальній комірці. Такий пристрій можна використовувати, наприклад, для вивчення взаємодій клітин. Як приклад, автори нанести на підкладку хондроцити (клітки хряща) і показали, що ті самостійно розподіляються по підкладці і займають вакантні місця.

Нещодавно інша група вчених представила схожий мікрочіп, який дозволяє досліджувати вплив фізичного натягу на фізіологію одночасно тисяч клітин. В останньому випадку для розподілу по підкладці автори використовували природну спорідненість клітинних мембран до білка фібронектину. Його автори наносили на підкладку за допомогою мікродруку.

Новини автора: Dimokk