Мільйони самотніх планет блукають у Всесвіті

Відкриття нової екзопланети, яка не пов’язана ні з однією зіркою, мабуть, вже мало кого дивує. За останні кілька років астрономи вже не раз відкривали такі самотні світи, їх відомо вже стільки, що, на думку вчених, самотньо блукаючі у Всесвіті планети вже скоріше правило, ніж виняток.

Наприклад, одне дослідження 2011 оцінило, що кількість планет-сиріт в нашій галактиці вже перевершує кількість «нормальних» планет, які обертаються навколо своїх батьківських зірок, не менше, ніж на 50 відсотків. Якщо це так, то в галактиці Чумацький шлях є близько мільярда самотніх планет.

Вчені вважають, що серед самотніх планет-блукачів газові гіганти можуть бути в меншості. «Сьогодні ми знаємо, що масивні самотні планети зустрічаються досить рідко і що серед них зазвичай трапляються планети, маса яких дорівнює масі Нептуна або Землі, — сказали астрономи. — Ми також знаємо, що масивним об’єктам повинно бути складніше вириватися з зоряних систем, чим більш легким «.

Неймовірно, що самотні планети знаходяться порівняно близько від нас. Телескопи майбутнього дозволять більше дізнатися про самотні планети, які не будуть приховані через найближчі яскраві зірки.

Виявлена загадкова планета-сирота

Планета класу Юпітера, яка не пов’язана ні з однією зіркою, а вільно блукає на просторах космосу, була виявлена астрономами за допомогою прямих спостережень. Вважається, що такий феномен — досить часте явище, проте простежити за такими «планетами-сиротами» дуже складно.

Дослідники полювали за зірками, так званими коричневими карликами, яких іноді також називають «зірки-невдахи», так як цим об’єктам вдається вирости до розмірів зірки з зруйнованих куль газу і пилу, однак вони так і не досягають тієї маси, яка потрібна для того, щоб в їх ядрах почалися термоядерні реакції. Однак коли вчені виявили об’єкт, якому дали назву CFBDSIR2149, розташований на відстані 130 світлових років від Землі, вони стали підозрювати, що це зовсім не зірка.

Самотня планета або зірка?

Щоб визначити хімічний склад об’єкта, астрономи проаналізували інфрачервоне випромінювання об’єкта 2149. За допомогою цих даних можна було б визначити його масу і температуру, а потім і вік. Вони виявили, що об’єкту від 50 до 120 мільйонів років, його середня температура становить 400 градусів Цельсія, а маса дорівнює 7 масам Юпітера.

«Це планета схожа на Юпітер в перші мільйони років його існування, — сказав астрофізик Етьєн Артігау (Étienne Artigau) з Університету Монреаля. — Не можна сказати, що для нас це було несподіваною знахідкою, але виявити подібний об’єкт дуже важко».

Першими здогадками астрономів, що вони виявили щось дивне, було те, що об’єкт 2149 мав компанію — дуже молоді групи зірок. Вони припустили, що об’єкт сформувався разом з цими зірками і швидко охолов, але це має означати, що він дуже маленький. Також імовірно, що об’єкт може бути коричневою зіркою карликом, хоч і досить дрібною, яка знаходиться поряд зі скупченням зірок AB Золотої Риби, що рухається.

Однак окремий аналіз показав, що об’єкт 2149 з імовірністю 87-відсотків рухається разом зі скупченням зірок. Це може означати, що він утворився далеко від батьківської зірки, або був виштовхнуть гравітаційними силами з первісної зоряної системи.

Після цього відкриття послідували непрямі спостереження за 10 вільно блукаючими планетами розміром з Юпітер, які знаходяться в центрі Чумацького Шляху і які були виявлені за допомогою методу виявлення екзопланет під назвою гравітаційного мікролінзування.

Цей метод передбачає, що зірка чи планета проходить перед іншим, більш віддаленим об’єктом. Гравітаційні сили через маси більш близького космічного тіла деформує світло далекого об’єкта, змушуючи ближній об’єкт збільшувати яскравість на певний період часу. Дрібні об’єкти, такі як планети, викликають меншу деформацію світла, ніж більш великі, такі як зірки.

Планети-сироти також можна помітити в районах, де формуються зірки в сузір’ї Оріон. «Вперше ми знайшли об’єкт за межами району утворення зірок шляхом прямого спостереження», — сказав Артігау. Астрономи продовжать дослідження об’єкта 2149 в надії довідатися більше деталей, щодо його стану та напрямки руху.

Новини автора: Dimokk