Східне узбережжя США страждало від тропічного урагану Сенді, але цей ураган, який ще називають «Франкеншторм» — дрібниця в порівнянні з тим рекордним штормом, який вирував на Сатурні пару років тому.

Відмічений хмарою, яка за розмірами ширше Земної кулі, шторм на Сатурні, який мав місце на початку 2011 року, може похвалитися самим потужним і гарячим стратосферним вихрем, коли-небудь поміченим на планетах і супутниках Сонячної системи. В результаті цього шторму стався таємничий сплеск утворення етилену.

Нещодавно НАСА також оголосила про те, що його орбітальний літальний апарат «Кассіні» виявив на Сатурні «майже неймовірний» регіональний підйом температури до 84 градусів Цельсія. Це найбільший стрибок, коли-небудь зафіксований в Сонячній системі.

Щоб зрозуміти, яким був цей різкий стрибок в температурі, уявіть собі, що ви за секунду перемістилися з північної частини Аляски взимку в пустелю Мохаве влітку. Саме такою є різниця в температурах в цих місцях в дані сезони — 84 градуси Цельсія.

«Ми були шоковані, коли виявили такий перепад температур, нічого подібного ми ніколи не спостерігали, — сказала дослідник з Університету Меріленд Бріджітт Хесман (Brigette Hesman), учасниця групи вчених» Кассіні «. — Це зовсім не те, чого ми очікували».

На великій висоті цей шторм, який супроводжувався сильними вітрами і інтенсивними спалахами блискавок, створив шар хмар, який оточував газовий гігант у формі кільця шириною 14500 кілометрів.

Утворення гігантських запасів вуглеводневого газу етилену супроводжувалося сильним перепадом температури. Етилен — побічний продукт метану, який раніше був виявлений в атмосфері Сатурна в невеликих кількостях. Яким чином етилен став превалювати, поки залишається загадкою.

«Ми знаємо, що все це було викликано великим штормом в нижніх шарах атмосфери, де температура досить тепла для того, щоб вода конденсувалася і утворювала хмари», — сказала Хесман. Але чому шторм викликав стільки дивацтв? «Нам доведеться вивчати його довгі роки, щоб розібратися», — сказали дослідники.

Сатурн обертається навколо Сонця приблизно за 30 земних років, і на ньому трапляються великі шторми приблизно один раз за цей час. Сильний шторм 2011 мав місце на 10 років раніше, ніж очікувалося, і тривав більше півроку. Він також став першим штормом, за яким спостерігав складний орбітальний супутник.

Вчені говорять, що цей шторм став одним з найважливіших відкриттів, зроблених апаратом «Кассіні». Цим супутником спільно управляє НАСА, Європейське Космічне Агентство та Італійські космічні агентства. Він вийшов на орбіту газового гіганта Сатурна в 2004 році після 7-річної подорожі до нього.

Під час шторму перепад температури був непередбачуваним, зараз температура в стратосфері Сатурна досягає рівня мінус 54 градуси Цельсія. У той час як внутрішня атмосфера Сатурна може залишатися відносно теплою, стратосфера (тобто частина атмосфери на тій висоті від поверхні планети, де літають літаки на далекі відстані над Землею) зазвичай залишається дуже холодною.

Вчені вважають, що величезний перепад температур міг змінити тип хімії на планеті, дозволивши метану перетворитися на етилен, що цілком невластиво для Сатурна.

Розмір і сила шторму при найбільшому рівні потужності були обчислені в основному за допомогою інфрачервоного зображення. Звичайні оптичні телескопи не дозволяли бачити, як при видимому штормі у формі хмарного шару тропосфери Сатурна виходили на багато сотень кілометрів хвилі енергії, створюючи величезні «маяки» гарячого повітря, які проштовхувалися в стратосферу.

Вчені вважали, що ці «маяки» розпадуться і охолонуть, але замість цього на початку 2011 року вони злилися в один гігантський вихор, який короткий час був крупніше Великої червоної плями на Юпітері.

Дослідники повідомили, що «Кассіні» за допомогою телескопів на Гаваях і Чилі зміг простежити за піврічним штормом і дозволив вивчити його більш детально, однак це тільки початок роботи. На апараті «Кассіні» є 12 інструментів, які використовуються для досліджень, і тільки після того, як всі дані будуть зібрані разом, можна буде описати історію цього незвичайного явища, сказали вчені.

от Dimokk