Сонце поглине Землю через 5 млрд років

Американські, іспанські та польські вчені, яким вдалося встановити свідоцтва того, що один з червоних гігантів поглинув планету в своїй системі, впевнені, що така ж доля через 5 млрд років спіткає і Землю.

Група астрономів виявила незвичайні зміни в хімічному складі «червоної зірки», які свідчать про те, що одна з планет була нещодавно поглинена зіркою. Вчені також вважають, що деякі планети перемістилися на інші орбіти через процес зникнення сусідньої планети.Результати дослідження астрономів були опубліковані в науковому журналі Astrophysical Journal Letters, передає ВВС.

Відкриття було зроблене групою вчених із США, Іспанії та Польщі під час вивчення зірки BD +48 740 — однієї з тих, які називають червоними гігантами. Червоні гіганти — це старі зірки, в ядрі яких вже закінчилося горіння водню. Імовірно, Сонце стане червоним гігантом приблизно через 5 млрд. років.

Дослідження проводилися за допомогою телескопа Hobby Eberly в обсерваторії американського штату Техас.

Коли зірка перетворюється на червоного гіганта, температура по її контуру починає рости, сама зірка збільшується в розмірах, а це означає, що планети, що розташовані на найближчих до зірки орбітах, неминуче повинні загинути.

«Схожа доля може чекати і планети Сонячної системи через п’ять мільярдів років, коли Сонце перетвориться в червону зірку, почне розширюватися і поглине землю», — каже професор Університету Пенсільванії Олександр Вольшчан.

Про те, що зірка поглинула планету, дозволяє судити особливий хімічний склад зірки.

Спектроскопічний аналіз зірки BD +48 740 показав незвично високий рівень вмісту літію — дуже рідкісного елемента, який, як вважається, з’явився в результаті Великого Вибуху 14 млрд років тому. Потрапляючи в поле зірки, літій дуже швидко зникає, тому наявність цього елемента в хімічному складі старої зірки дуже нехарактерно.

«Теоретики визначили, що, за винятком Великого Вибуху, є всього декілька обставин, якими можна пояснити таке явище», — говорить професор Вольшчан.

«У випадку з BD +48 740 наявність високого рівня літію в хімічному складі зірки можна пояснити поглинанням однієї з планет», — говорить учений.

Ще одне свідчення на користь цього припущення — сильно витягнута, незвичайної еліптичної форми орбіта нової планети, виявленої в системі червоного гіганта. При цьому нова планета як мінімум в 1,6 разів масивніше Юпітера.

Один з дослідників з університету імені Коперника у Польщі Анджей Неджелскі каже, що такі орбіти рідко зустрічаються навіть у системах червоних гігантів.

«По правді кажучи, орбіта планети в системі BD +48 740 — сама витягнута з усіх нам відомих», — додає вчений.

Така незвичайна форма орбіти пояснюється гравітаційним взаємодією планет.

Астрономи припускають, що процес поглинання зіркою однієї з планет міг супроводжуватися викидом енергії, яка вплинула на форму орбіти великої планети.

«Піймати момент, коли планета поглинається зіркою, — практично нереальне завдання через швидкість цього процесу, проте свідоцтва цієї події можуть бути виявлені за допомогою аналізу хімічного складу зірки», — говорить Ева Віллавер з Автономного університету Мадрида.

«Ми помітили, що у великої планети, виявленої в системі червоного гіганта, сильно витягнута орбіта. Це може бути одним із свідчень того, що зірка нещодавно поглинула одну з планет », — говорить астроном.

Новини автора: Dimokk