Сонячні бурі впливають на швидкість радіоактивного розпаду речовин на Землі

Група дослідників під загальним керівництвом Ефраїма Фішбаха (Ephraim Fischbach) з Університету Пердью (США) експериментально підтвердила гіпотезу, висловлену вперше в 2006 році: перед сплесками сонячної активності швидкість розпаду як мінімум ряду ізотопів на Землі починає зростати, що можна використовувати для передбачення бурь на Сонці .

Дослідження велися в 2005-2011 роках на ізотопі хлор-36, що продемонструвала за цей час нерівномірність інтенсивності розпаду своїх атомів. Найактивніше процес протікав в січні-лютому кожного року, а самий «млявий» період спостерігався в липні і серпні.Виявлена періодичність відповідає зміні відстані від Землі до нашої зірки, яке буває максимальним саме в липні-серпні і мінімальним — у січні-лютому. Починаючи з 2006 року за час експерименту було відзначено 10 спалахів на Сонці, кожній з яких відповідало збільшення інтенсивності розпаду хлору-36, причому починалося явище за добу-інші до самої спалаху.

Виявилося також, що радіоактивний розпад на Землі регулюється ще й більш коротким 33-денним циклом, який дослідники пов’язують з обертанням сонячного ядра. Подібні коливання були виявлені не тільки в хлорі-36, а й у радію-226. Крім того, була виявлена легка рігерова періодичність (154 дні), зазвичай спостерігається в інтенсивності гамма-випромінювання сонячних спалахів.

Що ж впливає на швидкість розпаду радіоактивних речовин на Землі в період сонячних бур? За словами вчених, є всього два претенденти на роль прискорювача розпаду. Це нейтрино, що утворюються в сонячному ядрі в ході термоядерних реакцій. І … якась невідома частка. Конкретний механізм стимуляції ядерного розпаду вимагає подальшого прояснення.

В ході дослідів найбільш компактною і практичною установкою, що дозволяє заздалегідь виявити спалах на Сонці, виявилася пара, що складається з лічильника Гейгера і марганцю-54. Останній при розпаді перетворюється в хром-54, випускаючи порцію гамма-випромінювання, регистрируемую детектором.

Відповідна робота опублікована в журналі Astroparticle Physics, а з її препринт можна познайомитися на сайті arXiv.

При написанні статті використано матеріали: compulenta.ru