Так хто ж породив Сонячну систему?

Згідно ряду теорій, поява Сонячної системи було спровоковано близьким вибухом наднової або впливом зірки АВГ. Алан Бос ( Alan Boss ) І Сандра Кейзер ( Sandra Keiser ), Астрономи з Інституту Карнегі (Вашингтон, США), спробували знайти винного по «відбитками».

Кілька мільярдів років тому — як вважається, 4590000000 — згусток газу на місці нинішнього Сонця почав раптово схлопиваться, утворюючи зірку. Сталося це, якщо вірити поширеною теорії, через близьке вибуху наднової або через надпотужного зоряного вітру від знаходилася неподалік зірки АВГ — Наприклад, червоного гіганта, в подібного якому з часом перетвориться Сонце. Ознаками такого розвитку подій є аномально високі концентрації золота і урану на Землі і в складі деяких метеоритів. Вважається, що вони були напрацьовані в процесі ядерного перетворення елементів шляхом поглинання нейтронів речовиною масивної зірки другого покоління.

Вчені провели моделювання розподілу матеріалу, привнесеного вибухом наднової або зоряним вітром червоного гіганта, щоб з’ясувати, чи можна знайти сліди такого вибуху. Виявилося, що кілька радіоактивних ізотопів речовин, активно напрацьовується в наднових або червоних гігантах, повинні істотно відрізнятися по концентрації від тих же ізотопів, що походять з нашої Сонячної системи. Зокрема, це відноситься до заліза-60 (період напіврозпаду 2600000 років) і продуктам його розпаду.

Крім того, вийшло, що навіть після такого «стимулюючого удару» колапс газопилової туманності почався лише через 100 тис. років, і тільки тоді на місці Сонця сформувалася протозірка.

Залізо-60 створюється в скільки-небудь значущих кількостях лише в ході термоядерного синтезу. Хоча це можуть бути і наднові, і зірки АВГ, моделювання показало, що ударний фронт від АВГ-зірки був би надто повільним і товстим в порівнянні з ударною хвилею від наднової. Ударна хвиля від червоного гіганта розподілила б залізо-60 тільки на периферії протопланетного хмари і не змогла б проникнути в його центр; тим часом розподіл заліза-60 в центрі хмари (наприклад, на Землі) збігається з розподілом, скажімо, в метеоритах. Розрахунки продемонстрували, що вибухова хвиля створила щось на зразок «пальця» або двох, що простягаються до центру системи та відповідальних за кілька нерівномірне присутність ряду важких елементів серед планет, які обертаються сьогодні навколо Сонця.

«Це веде нас до висновку про те, що відбиток [на нашій системі] залишила саме наднова [а не АВГ]», — зауважує Алан Бос.

Результати входять у відоме протиріччя з тим, що показує чисто гравітаційне моделювання еволюції Сонця, а показує воно, що протопланетних туманність може сформувати зірку розміром з Сонце буквально за лічені тисячі років, а також і планети, причому без будь-якої додаткової стимуляції зовнішніми процесами.

Якщо ж, згадавши про наявність в Сонячній системі ненормально високого кількості золота і урану, визнати факт впливу близьких вибухів наднових на її формування, то строки освіти протозірки в 0,1 млн років здадуться навіть занадто затягнутими.

Результати дослідження найближчим часом будуть опубліковані в Astrophysical Journal Letters.

Новини автора: newsone