«Вояджер-1» вийшов в новий простір

Схоже, що через тридцять п’ять років після запуску космічного апарату «Вояджер- 1» він нарешті вийшов за межі впливу Сонця і геліосфери. Про це йдеться в новому дослідженні, опублікованому напередодні.

Геліосфера — це область космосу, центральним об’єктом якого є Сонце і його вітер із заряджених частинок; вважається, що вона схожа на мильну бульбашку в навколишньому міжзоряному просторі, наповненому газом і пилом Чумацького шляху.

25 серпня 2012 космічний зонд NASA «Вояджер- 1» зафіксував значні зміни в рівнях випромінювання на відстані більше 11 мільярдів миль від Сонця. Аномальні космічні промені, які виявилися космічними променями в зовнішній частині геліосфери, майже повністю зникли : їх кількість зменшилася до менш 1 % від попередніх значень. Водночас, галактичні космічні промені — космічне випромінювання, яке надходить ззовні сонячної системи — підстрибнули до рівнів, які жодного разу не були зафіксовані з моменту запуску «Вояджера», а їх інтенсивність майже в два рази перевищує попередні рівні.

Ці результати були прийняті на публікацію в GeophysicalResearchLetters, друкованому виданні Американського геофізичного союзу.

«Протягом лічених днів Геліосферная інтенсивність випромінювання зменшилася, а інтенсивність космічних променів збільшилася, як і було очікувано при виході з геліосферф», — говорить Білл Вебер (Bill Webber), заслужений професор астрономії з Університету Нью Мехіко в Лас- Крусес. Він називає цей перехідний рубіж «геліо — керуючий» («heliocliff»).

У статті GRL автори зазначають: «Схоже, що« Вояджер- 1» вийшов за межі головної області сонячної модуляції, оскільки характеристики спектра водню і гелію виявилися такими, які очікуються в локальному міжзоряному просторі».

За словами Вебера, якому якісна сувенірна продукція на 2014 рік уже доступна в інтернет- магазинах, вчені продовжують сперечатися щодо того, куди саме вийшов «Вояджер- 1»: у міжзоряний простір або ж увійшов в окрему, невизначену область за межами сонячної системи.

«Ми за межами нормальної геліосфери, ось що я хотів сказати, — говорить Веббер. — Ми перебуваємо в новій області. І все, що ми вимірюємо, відрізняється від попереднього досвіду і дуже захоплює».

Робота фінансувалася Лабораторією реактивного руху NASA в Пасадені, Каліфорнія.