Якутські алмази стали справжньою революцією

Новосибірські вчені з Сибірського відділення РАН заявили про розсекречення великого родовища алмазів, які вдвічі твердіші звичайних. Родовище знаходиться на кордоні Красноярського краю і Якутії в районі Попігайського астроблема — стокілометрового метеоритного кратера, який утворювався 35 млн років.

Ще в 1970-х радянські геологи виявили там перші особливо тверді «алмази» — імпактітов з незвичайними властивостями. Вони були в два рази твердіше звичайних і мали іншу структуру. Але в зв’язку з тим, що уряд в ті роки зробив ставку на будівництво заводів з виробництва синтетичних алмазів, вивчення їх припинилося, а дані про родовище були засекречені.

Після зняття грифу секретності геологи змогли повернутися до вивчення цього мінералу. А змінилися потреби економіки зробили алмази-імпактітов вкрай затребуваним матеріалом через свої незвичайні властивості.

Як говорить директор Інститут геології і мінералогії СВ РАН академік Микола Похиленко, «вже перші результати досліджень виявилися достатніми, щоб говорити про можливий переворот у всьому світовому алмазному ринку».

«Ресурси супертвердих алмазів, що містяться в породах Попігайського астроблема, на порядок перевищують всі розвідані світові запаси. Мова йде про трильйони карат, для порівняння — сьогодні розвідані запаси родовищ Якутії оцінюють у мільярд карат», — стверджує він.

Заступник директора інституту «Якутніпромалмаз» Геннадій Нікітін застерігає: «Попігайського алмази можуть перевернути все, і що тоді буде з цінами на цьому ринку — незрозуміло».

Крім того, ніде більше в світі імпактітов з такими властивостями досі не виявлені. Це дозволяє експертам говорити про їх неземне походження і про те, що Росія стає монопольним володарем необмежених запасів унікальної сировини, затребуваної в сфері передових технологій. За розрахунками вчених, запасів цієї сировини «вистачить всьому світу на 3 тисячі років». Застосування цих мінералів в обробній промисловості здатне виробити технічну революцію.

Новини автора: newsone