Земля ледве уникла найсильнішої за останні 150 років геомагнітної бурі (ВІДЕО)

23 липня 2012 масивне хмара сонячного матеріалу було викинуто з правої (дивлячись від Землі) сторони Сонця в космічний простір.

Подія зареєструвала Обсерваторія сонячно-земної взаємодії (Solar TErrestrial RElations Observatory, STEREO) НАСА. Після аналізу даних виявилося, що цей корональний викид маси мав швидкість між 2880 і 3520 км / с.

Тобто це найшвидший корональний викид за всю історію спостережень:

STEREO змогла оцінити швидкість викиду в першу чергу тому, що ця місія видає дані з двох апаратів, що знаходяться в різних точках. Один обганяє Землю в її обертанні навколо Сонця, а інший, навпаки, відстає:

Це дозволяє одночасно спостерігати світило з двох різних точок під різними кутами, використовуючи стереоскопічний ефект і отримуючи об’ємні зображення відбувається. Власне, найважливішим завданням STEREO якраз і є відстеження корональних викидів маси на Сонці. Справа в тому, що, знаючи про них заздалегідь, можна приготуватися до такого грізного явища, як геомагнітна буря великих та особливо великих масштабів. Коли викид залишає зірку, він стає хмарою частинок з серйозним магнітним полем, таким собі «магнітним хмарою». Досягнувши Землі, він може серйозно вплинути на її магнітосферу, викликаючи полярні сяйва, магнітні бурі, неполадки в роботі всього, що пов’язано з електрикою, і сильно погіршуючи умови поширення радіохвиль.

На щастя, наше покоління не стикалося з дійсно масштабною подією такої природи. Зате легке уявлення про нього може дати геомагнітна буря 28 серпня — 2 вересня 1859, відома як «сонячний Супершторм». Тоді на Сонці спостерігалися численні плями і спалахи, а 1 вересня британський астроном Річард Керрінгтон зауважив величезну спалах, спровокувала надшвидкий і великий корональний викид маси. Він досяг Землі за 18 годин, що дає середню швидкість приблизно в 2300 км / с. Раніше вважалося, що це дуже швидко, бо зазвичай викид доходить до планети за кілька днів, з швидкостями куди нижче 1000 км / с. Втім, після липневих STEREO-вимірювань 1859 здається не таким вже рекордним.

Крім магнітного поля, рекордний корональний викид маси приніс до STEREO і потужний потік фотонів. Загальна кількість заряджених часток біля одного з апаратів підстрибнуло після викиду в 100 тис. разів. Як і магнітне поле, така інтенсивність виявилося рекордної за всю історію спостережень.

Згідно з оцінками НАСА, у випадку «попадання» викиду в Землю все високочастотні радіопередачі були б блоковані як мінімум на кілька годин. А адже саме їх використовують пілоти літаків всіх розмірів для зв’язку з землею …

Втім, шанси на «яскраве видовище» у нас ще є: максимум сонячної активності очікується в 2013 році.

Новини автора: newsone