Земля тріснула від потужних поштовхів

Серія потужних підземних поштовхів в околицях індонезійського острова Суматра призвела до розколу Індо-Австралійської плити літосфери на дві частини.

До такого висновку прийшли вчені, які опублікували результати спостережень в журналі Nature.
«Ми ніколи не бачили землетрусу, подібного до цього. Воно є частиною складних процесів, що відбуваються при розколі плит літосфери. Це геологічний процес — на формування нових кордонів літосферних плит підуть мільйони років, і, швидше за все, за цей час відбудеться ще тисяча землетрусів такої сили », — заявив один з авторів дослідження, співробітник університету Юти Кіт Копер.

«Цей землетрус було унікальним», — згодний з ним співробітник Каліфорнійського технологічного інституту Хіро Канаморі.

До такого висновку вчені прийшли після того, як вивчили наслідки серії підземних поштовхів магнітудою 8,6 — 8,7, що сталися біля острова Суматра в квітні цього року.

Намагаючись з’ясувати причини землетрусів, геологи з університету Каліфорнії встановили, що їх епіцентри знаходилися не на стику літосферних плит, як зазвичай буває, а всередині Індо-Австралійської плити літосфери. Вивчення структури плити в районі епіцентрів дозволило виявити чотири гігантських розломи довжиною в сотні кілометрів. Це, за словами дослідників, свідчить про те, що плита розкололася на дві половини.

«Раніше ми могли спостерігати за приблизно такими ж розломами у відносно невеликих масштабах. У нашому ж випадку ми спостерігаємо за безпрецедентною подією — розколом гігантської тектонічної плити », — заявив один з дослідників Торн Лай.

Припущення вчених з Каліфорнії підтвердили їх паризькі колеги. Вони з’ясували, що землетруси були викликані нерівномірним рухом розколюють плити. Зараз Індо-Австралійська плита розколена на «азіатську» і «австралійську» частини. Обидві вони рухаються на північний схід. При цьому перша частина наштовхується в районі Гімалаїв на Азіатську літосферну плиту, що уповільнює її швидкість зсуву, а друга занурюється під породи, на яких стоїть Суматра.

Розкол плити, як з’ясували, в свою чергу, співробітники Геологічної служби США, відчуває на собі не тільки Азіатсько-Тихоокеанський регіон, але й інші куточки Землі. «Ми виявили безліч досить сильних землетрусів по всьому світу, включаючи землетруси магнітудою 7 в Каліфорнії, Індонезії та Японії. Якби такі землетруси сталися в міських районах, наслідки були б катастрофічними », — пояснив один з авторів роботи Роланд Бургманн з університету Каліфорнії.

Поштовхи біля берегів Суматри, за даними Геологічної служби, викликали в п’ять разів більше землетрусів, ніж спочатку припускали вчені. Пояснюють цей ефект дослідники тим, що поштовхи 11 квітня породили невеликі зрушення порід в інших куточках Землі, що згодом послужило причиною нових землетрусів. «У деяких випадках такі поштовхи послідують тільки через кілька днів або тижнів», — уточнив Бургманн.

Новини автора: Dimokk