Звідки вода на Юпітері?

Звідки вода на Юпітері? Французькі вчені встановили, що джерелом води в стратосфері планети Юпітер є комета Шумейкер — Леві 9, що впала на Юпітер в 1994 році. Робота французьких астрофізиків опублікована в журналі Astronomy & Astrophysics, а її короткий зміст наводить сайт Європейського космічного агентства.

Висновки вчених базуються на спостереженнях за стратосферой Юпітера, проведених за допомогою космічного телескопа «Гершель». Дані були отримані в інфрачервоному діапазоні, при довжинах хвиль 66.4 і 179.5 мікрометрів, де вода має характерні піки випромінювання. У роботі використовувалися встановлені на телескопі спектрометри PACS і HIFI.

Складена на основі даних телескопа «Гершель» карта розподілу води в стратосфері Юпітера виявилася дуже не однорідні: в південній півкулі її концентрація була значно вище, ніж у північному. За словами астрофізиків, така неоднорідність однозначно говорить про те, що джерелом води є комета Шумейкер — Леві 9, яка в 1994 році увійшла як раз на південну півкулю газового гіганта.

Вчені вказують, що вода, що піднімається зсередини планети Юпітер (навіть якщо б вона змогла подолати холодний бар’єр на кордоні тропосфери), була б розподілена рівномірно. До іншого, більш рівномірному розподілу призводять і інші альтернативні сценарії, наприклад, занос води ззовні разом з космічним пилом.

Комета Шумейкер — Леві 9 була відкрита 24 березня 1993. У 1994 році її фрагменти, розірвані раніше гравітацією планети, увійшли в атмосферу Юпітера на швидкості 64 кілометри на секунду. Падіння, яке зумовило добре помітні обурення в атмосфері газового гіганта, першим безпосередньо спостережуваним зіткнення небесних тіл в Сонячній системі.